Kun je een VOG aanvragen via DigiD?

Er zijn verschillende manieren om een VOG aan te vragen. U kunt een VOG aanvragen bij uw gemeente, mits u ingeschreven staat bij het BRP (Basis Registratie Personen), een afspraak maakt bij uw gemeente, een aanvraagformulier invult etc. Tevens kunt u digitaal ook een VOG aanvragen, makkelijk en snel geregeld. Uw aanvraag wordt binnen 24 uur verwerkt, afgezien van het weekend. Dan hoeft u alleen nog een aantal stappen te volgen die in de e-mail staan, waaronder inloggen met uw DigiD. Gemiddeld duurt het, voordat u de VOG in ontvangst kunt nemen, 2 tot 4 weken na de afronding met DigiD. De kosten van een VOG zijn (bijna) altijd hetzelfde, namelijk € 41,35.

VOG aanvragen via DigiD bij de gemeente

U kunt ook een VOG aanvragen via de gemeente. Hiervoor zult u een afspraak moeten maken bij uw gemeente. Als u een VOG wilt aanvragen bij de gemeente moet u een aantal formulieren invullen. U heeft dan geen DigiD nodig.

VOG aanvragen via DigiD digitaal

Een VOG aanvragen via DigiD is inderdaad mogelijk, digitaal. Als u een VOG aanvraag online doet, kunt u namelijk de aanvraag bevestigen met uw DigiD.

Door een aantal stappen te volgen ontvangt u de VOG thuis per post.

Als u de VOG via DigiD wilt aanvragen dient u eerst op deze website uw gegevens in te vullen en de eerste betaling van € 7,50 vervullen. Binnen 24 uur ontvangt u op werkdagen een e-mail van Dienst Justis. De e-mail van Dienst Justis kunt u dan afronden met de stappen die beschreven staan in de e-mail, waaronder verifiëren met DigiD en een tweede betaling van € 33,85. Na de afronding duurt de levertijd gemiddeld nog 2 tot 4 weken.

VOG direct aanvragen

U ontvangt binnen 2 tot 8 weken de VOG per post thuis of u krijgt een bericht dat u er niet voor in aanmerking komt. Hoelang de levering van de VOG duurt hangt namelijk af van uw eigen verleden en de drukte bij Dienst Justis.

Het is helaas niet mogelijk om digitaal een VOG met DigiD aan te vragen voor personen zonder een inschrijving bij een Nederlandse gemeente. Tevens kunt u geen VOG aanvragen voor PI/DJI met DigiD. Hiervoor zult u naar de gemeente moeten gaan. Als u ingeschreven staat bij een Nederlandse gemeente, in het bezit bent van een eigen DigiD en over iDeal, dan kunt u een VOG online aanvragen via DigiD. U krijgt de VOG via de post opgestuurd naar het adres wat bekend is bij de basisregistratie (DigiD).

Wilt u digitaal met DigiD een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aanvragen?

DigiD aanvragen

DigiD is de afkorting van Digitale Indentiteit. Het is een soort digitaal paspoort. Met een DigiD kunt u inloggen op websites van de overheid. Uw DigiD bestaat uit een wachtwoord en gebruikersnaam die u zelf mag kiezen.

Met een DigiD kunt u veel zaken digitaal regelen, bijvoorbeeld:

  • Een Verklaring Omtrent het Gedrag afronden, VOG via DigiD
  • Registreren in het Donorregister
  • Kinderbijslag aanvragen
  • Zaken rondom uw zorgverzekering regelen
  • Belastingaangifte doen
  • Diensten bij de gemeente aanvragen, zoals uittreksel van de Basisregistratie Personen (BRP)

Een DigiD is gemakkelijk en snel aan te vragen.

DigiD niet verplicht

Een DigiD is wettelijk niet verplicht om aan te vragen. Wel is het heel handig om te hebben, aangezien veel overheidsorganisaties gebruik maken van DigiD om toegang te krijgen tot hun dienstverlening via het internet. Als u geen DigiD heeft kunt u vaak niet gebruik maken van deze elektronische diensten. U heeft bijvoorbeeld een DigiD nodig om VOG aanvragen met DigiD digitaal af te ronden, online belastingaangifte doen etc.

VOG direct aanvragen

Voor uw veiligheid onze wetgeving & security partners