Geschiedenis van de VOG: van een tijdrovende klus tot een paar simpele klikken

Een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen is tegenwoordig heel eenvoudig. Je vult online een formulier in en bevestigt je aanvraag binnen 24 uur met je DigiD. Je aanvraagt valt dan binnen enkele dagen op je deurmat. Zes jaar geleden was dat zo eenvoudig nog niet. We nemen je mee in de geschiedenis van de VOG.

 

Papieren VOG-aanvraag bij de gemeente

Vroeger (anno 2015) moest je als kandidaat naar het gemeentehuis om een VOG-aanvraag te doen. Geen ingewikkelde klus, maar het kostte al snel een hoop tijd. Als je pech had, kwam je bij je werkgever aan met formulieren… zonder de juiste stempels. In dat geval kon je linea recta terug naar het gemeentehuis.

Online aanvraag Verklaring Omtrent Gedrag via eHerkenning

De andere route was (en is nog steeds) het indienen van een VOG-aanvraag door middel van eHerkenning. Als organisatie doe je hiermee een digitale aanvraag voor je werknemer. Dit is een snellere, maar ook kostbare oplossing. Want naast de VOG-aanvraag komen er ook jaarlijks terugkerende kosten kijken bij het gebruik van eHerkenning.

 

Saaie, tijdrovende klus voor HR-medewerkers

Voor HR-medewerkers was het aanvragen van VOG’s geen geliefde taak. De repeterende handelingen maakte het aanvragen van de Verklaringen Omtrent Gedrag tot een saaie en tijdrovende klus. Sommige organisaties vroegen er meer dan 1000 per jaar aan. Een flinke opdracht voor de HR-medewerkers.

 

Digitale VOG aanvraag met DigiD

Dat moest anders kunnen, vonden wij. Daarom zijn wij (screeningsbureau PESCHECK) in 2016 VOG-aanvraag.nl begonnen. Met deze website ontzorgen wij organisaties bij het aanvraagproces van de VOG. Kandidaten kunnen hier zelf online hun verklaring aanvragen. Veilig, snel én waar en wanneer het hen uitkomt. Naast dat het tijd, kosten en administratieve werkzaamheden bespaart, hebben organisaties geen eHerkenning meer nodig. In plaats daarvan gebruik je je DigiD. Dat is veilig en gratis.

 

De juiste mensen voor jouw bedrijf

Vanaf onze start hebben wij altijd gewerkt vanuit de visie dat we organisaties willen helpen om met de juiste mensen te werken. We zijn geen ‘stoplichtbedrijf’ dat zegt of een persoon een ‘Go’ of ‘No go’ is. Wij achterhalen de feiten en zorgen dat deze transparant gecommuniceerd worden. Naar zowel de opdrachtgever als de kandidaat.

 

Online platform voor complete background checks

Toen diverse internetcowboys op de markt verschenen, met vergelijkbare diensten tegen exorbitante prijzen, kozen wij voor een andere strategie. Wij focusten ons op kwaliteit, veiligheid en stabiliteit. Zo bouwden we een online platform dat naast de VOG aanvragen ook gebruikt wordt voor het geautomatiseerd aanvragen van background checks als de CV-check, ID-check, diplomacheck, integriteitscheck en meer.

 

VOG anno nu

Het aanvragen van de VOG is vandaag de dag voor veel bedrijven een vast onderdeel van hun pre-employment en in-employment screening. Denk hierbij aan (middel)grote organisaties, die aan (ISO) kwaliteitsnormen en compliance willen voldoen. Of aan organisaties die veel op afstand werken, met collega’s in het buitenland. Maar ook aan branches als de overheid, de zorg en het onderwijs, waarin de wet-en-regelgeving een belangrijke rol in de selectieprocedure speelt. Deze medewerkers werken immers met vertrouwelijke gegevens, kwetsbare personen, geld of goederen.

 

250.000 VOG online aanvragen verder

Inmiddels hebben we ruim duizend bedrijven geholpen en meer dan 250.000 aanvragen verwerkt. Van eenmalige aanvragen tot doorlopende verzoeken van klanten van het eerste uur als Registerplein, het Ministerie van Defensie en de VolkerWessels Groep.

 

Benieuwd wat de toekomst ons brengt?

Volg dan ons moederbedrijf PESCHECK op LinkedIn of op de andere social media kanalen. Dan ben je van al onze ontwikkelingen als eerste op de hoogte.

Voor uw veiligheid onze wetgeving & security partners